Het is zondag 11 oktober. We liggen in IJmuiden te wachten tot de stroom de goede kant heen gaat.
Af en toe regent het en neemt de wind iets toe. De verwachting is 5-6 Bf, dus met een bui kan je altijd meer wind verwachten.
We zijn vrijdagochtend 9 oktober vanuit Enkhuizen vertrokken. Wind tegen en een buiencomplex over Noord Holland. Wij kunnen een slag richting Lelystad maken en daar, net onder de Markerwadden laten we het zeil zakken en gaan verder op de motor. Het is geen pleziertochtje, maar onze jaarlijkse delivery.
Dit jaar zijn er veel problemen met bruggen en sluizen. Op teletext pagina 721 zijn momenteel meer dan 30 subpagina's. De Annies ligt in de zomer in Enkhuizen en voor de winter brengen we haar naar Eindhoven. Maar eerst naar Muiden.

Gisteren, 10 oktober, voeren we vanaf Muiden door de Schellingwouder brug en de Oranjesluizen. Er zijn weinig schepen op het water dus het ging vrij snel.
In Amsterdam zie jet het trieste beeld van de Coronacrisis. De riviercruiseschepen die er in het voorjaar opgelegd lagen, vaak 3 dik, liggen nog steeds werkeloos langs de kant. Ik ben bang dat ze er volgend voorjaar nog zo bij liggen. Ook mis je de vele rondvaarboten, die normaal over het IJ varen met veel buitenlandse toeristen.
De Kleine zuidersluis is buiten gebruik, maar na een melding via de marifoon (kanaal 22) gaan de sluisdeuren open en we kunnen direct de iets grotere Zuidersluis in. De sluiswachter draait de brug tegelijkertijd met de sluisdeuren open en we varen het zoute water op.
In de Seaport Marina is het een doodse boel. Veel lege plekken en we zoeken een plek waar we de wind vannacht op de kop zullen hebben.

Nu dus zondag. Strakjes de boot klaar maken voor de tocht naar Scheveningen. Met NW wind staan er vast leuke golven en het wordt weer een uitdaging om goed voorbij de pieren te komen.
In Muiden hebben we de genua gewisseld voor de high aspect fok en strakjes nog een 2e rif in het grootzeil.
We willen zo snel mogelijk door, voordat overmorgen (hopelijk niet vanavond) allerlei beperkingen aan ons worden opgelegd. We wachten af!

11 oktober 2020

Het is gelukt. De haven van IJmuiden uitvaren met NW 6 is altijd spannend maar ook leuk. In de haven het grootzeil hijsen en dan vol erin. Met de motor erbij voldoende ruimte nemen bij de zuidpier en dan rustig richting zuidwest draaien. Meestal heb je dan 2 supergolven, maar vandaag zijn die wel hoog, maar niet super!


Om sturen Pieter en ik een uur met de hand. Je voelt direct aan wat je moet doen. Op tijd de vlagen opvangen en de golven die de boot van de zijkant/achterkant wegduwen ook weer opvangen. Gewoon krachttraining. Maar we hebben in Den Helder geholpen bij het bikken en schuren van muren, dus kracht genoeg.
Maar timing blijft het belangrijkste. Als dank natuurlijk wel een paar plenzen water in je gezicht, maar verder gaat het prima.

 

 

 

 

Pieter wordt 15 november 82 jaar. Wat een super echtgenoot!

Tegen 17.00 liggen we voor Scheveningen. 27 mijl in 4 uur Dat ging best snel. Natuurlijk hadden we stroom mee, maar de harde wind was toch echt de aandrijver.
Vlak voor de pieren de motor aan en daarna een stormrondje om de fok binnen te trekken en het grootzel naar de andere kant te zetten. Dan heb je meer kans dat je mast heel blijft.


Morgen verder!
Tja, geen morgen verder, maar op 26 oktober.
Hoe komt dat nu? Knoeperhard (weet niet of het echt een woord is) gewerkt. Lees maar verder!


Maar o.k. 12 oktober 2020


 

 

 

 

 

Om 8.50 varen we Scheveningen uit. Nog een laatste blik op de pretpier voor Scheveningen.
Het is ongeveer 10 mijl naar de ingang van de Nieuwe Waterweg. We zeilen nog een stuk, maar daarna gaat de motor toch echt aan. Geen wind meer en we moeten nog een stuk verder.

 

Bij de ingang van de Nieuwe Waterweg is een SAR helicopter landingen aan het oefenen op de z.g. Rode Paddestoel. Deze 2 grote palen met helocopterplatformen erop geven de ingang van de Nieuwe Waterweg aan. Ik probeer nog een filmpje te maken, maar waar die gebleven is??
 

 

Via de marifoon vertellen we dat we de noordzijde aan willen houden tot we voorbij de ingang van het Callandkanaal. Veel grote zeeschepen gaan daar richting 2e Maasvlakte en door de noordzijde aan te houden blijf je helemaal vrij van deze grote ingang.

Op naar de 2 volgende obstakels, n.l. de Botlekbrug en de Spijkenissebrug. Deze laatste zijn we om 13.35 voorbij/onderdoor en om 16.50 varen we de jachthaven Strijensas binnen. De plek bij de kraan is vrij en we leggen de Annies daar neer. Even melden op het havenkantoor en de kraan bespreken voor morgenochtend. Er is niemand voor ons, dus we kunnen blijven liggen.
Het is nog droog, dus we kunnen de fok en het grootzeil droog opbergen.

13 oktober 2020
Op tijd opstaan en snel ontbijten. Er moet vandaag worden gewerkt. Gelukkig komt onze zoon Sjoerd meehelpen de mast naar beneden te krijgen.
Maar eerst moeten alle verbindingen die de mast met de boot heeft los worden gemaakt.
Dat zijn: 2x 4 zijverstaging, voor en achterstag, 4 dekaansluitingen voor marifoon en verlichting en alle lijnen die over het dek lopen zoals:
grootschoot, rolreeflijn, 3 reeflijnen, neerhaler, spiboomval, genakerval, fokkeval,  lazyjacks, reserveval, kraanlijn etc. Een aardige opsomming.
Voordat de verstaging helemaal los gaat, klimt Pieter met het veiligheidsharnas vast, de 12 meter hoge ladder van de kraan omhoog om het toplicht, de marifoonantenne en de windex eraf te halen. Ook hijsen we hem (Pieter dus) eerst met de kraan halverwege de mast om de hijslijnen goed te bevestigen.
En dan is het eindelijk zover. De bok staat en wanneer alles los zit (en de mast goed aan de hijslijn vast) is het een fluitje van een cent om hem naar beneden te halen.

 

Omdat een andere bootbezitter al klaar stond, verhuisden we het schip naar een klein steigertje aan de overkant van de kraan.
Daar hebben we alle tijd om alle lijnen zo vast te maken, dat we veilig verder kunnen. We moeten immers nog naar Eindhoven.

Met de vrij gehouden kraanlijn kunnen we met een mooi "festonsteekje" bijna alle lijnen simpel vastzetten. Dank zij de borduurlessen van de lagere school en de werkjes die we in de schoolvakanties bij oma en opa op de Laan van Meerdervoort maakten.

In onze jeugd was het "normaal" dat een meisje kon borduren. Ik heb mijn werkjes nog steeds bewaard en van een paar een foto gemaakt. De buitenste randen zijn de festonsteekjes.


Ik denk dat ik ongeveer 6-8 jaar was toen ik deze prachtige lapjes maakte.

 

 

Maar verder met onze delivery!

Om 13.10 vertrekken we, gesterkt door een stuk heerlijke appeltaart meegenomen door onze zoon, uit Strijensas.  We zijn benieuwd hoe ver we nog zullen komen. Met "oponthoud" bij verschillende sluizen in het Wilhelminakanaal en Sluis IV die na 18.00 niet meer gaat, draaien we toch maar via de Amertak het Wilhelminakanaal in.  Om 15.45 zijn we door sluis I, om 17.23 door sluis II en tenslotte om 18.00 door sluis III. Dat wordt een nachtje slapen ergens in Tilburg. Om 18.55 leggen we aan bij de wachtstijger voor de Piushaven en luisteren naar de persconferentie van Mark Rutte.

Tja sluis IV. Dat is een verhaal apart.
 

Vanaf maandag 5 oktober 2020 verloopt de bediening van brug Haghorst weer bijna normaal. Ook de wachttijd voor het landverkeer is dan weer als vanouds: zon 8 minuten. Brug Haghorst raakte 18 september zwaar beschadigd doordat een tractorcombinatie tegen de brug aan reed.

De bovenbouw van de brug over het Wilhelminakanaal moest ontmanteld worden. Het brugdek kon wel in stand worden gehouden, waardoor de brug nu tijdelijk met een kraan wordt bediend.

 

Herstel brug Haghorst

Bediening brug alleen overdag

Door de schade aan brug Haghorst kan de brug alleen ter plaatse worden bediend. Istimewa Elektro, onderhoudsaannemer van Rijkswaterstaat, hijst met een kraan het brugdek omhoog. Door deze noodoplossing blijft scheepvaartverkeer mogelijk. Het hijsen van de brug blijft beperkt tot overdag: tussen 09.00-18.00 uur.

14 oktober 2020
Ik kan het niet beter vertellen.
We liggen dus om kwart voor negen voor sluis IV. En inderdaad, om 9 uur wordt het brugdeel met de hijskraan omhoog gehesen, zodat wij samen met de binnenvaarder Anja de sluis in kunnen varen. Ik maak er een filmpje van, maar die kan ik moeilijk op deze website plaatsen.
Om 11.17 varen we de Beatrixhaven in Eindhoven in. 608 mijl gevaren dit jaar. Het einde van de tocht??
Nou nee, mijn auto staat nog in Enkhuizen, dus die gaan we eerst maar ophalen. Met Pieters auto die we in de Beatrixhaven hadden achtergelaten naar Enkhuizen. Ik kan door het autoraam nog een laatste plaatje schieten van de Buyshaven.


Even een visje eten en dan weer terug. Met 2 auto's komen we weer in Eindhoven terug, waar we beginnen om de "bulk" uit te laden. Zware zeilen, beddegoed en zoveel mogelijk spullen van boord, nu zij nog in het water ligt. Anders moet alles via een ladder naar beneden gebracht worden. En dat wil je echt niet.
Snel naar huis en slapen in ons eigen bed. Morgen wacht er weer een lange dag.
Dan moet de Aries en het reddingsvlot eraf. En verder alles wat we over hebben aan etensvoorarden en kleding.

Morgen gaat onze Annies weer op de kant!

16 oktober 2020

 

Pieter spuit de onderkant schoon. Ons harde werk in het voorjaar betaald zich uit.
Het onderwaterschip wordt prachtig zichtbaar. Ze kan er z weer in.

Het is gelukkig prima weer en we besluiten om de volgende dagen direct de tent erover te zetten. Ok weer 2 volle dagen werk, maar dat is dan gedaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het einde?? Nee hoor. Vele wasmachinebeurten verder en steeds maar weer de vraag:
WAAR LATEN WE ALLES?
zijn we nu zover dat we haar even met rust kunnen laten?


Een goede winter en blijf gezond!!