3 augustus t/m 5 augustus
In IJmuiden blijkt het 2 dagen 6-7 Bf te waaien. Dan toch maar richting Amsterdam. Deze dorpse meid
komt te weinig in de grote stad, dus even sfeer opsnuiven en toeristje spelen. De Nieuwe Kerk bekijken en ja hoor een echte rondvaart. Moet je 1 x in je leven doen.
De afsluiting van deze mini vakantie is een prima en snelle zeiltocht richting Enkhuizen.

31 juli t/m 2 augustus
Duinkerken. FR, Blankenbergen. Be, Scheveningen en IJmuiden. Gewoon elke dag een stuk verder.
Na een voor ons bijzondere ervaring d.w.z. een droge tocht tot nu toe, was het vandaag motregen en frisjes. Wel oostelijke wind dus een rustig tochtje Scheveningen - IJmuiden.

27/28 juli 2016
30 juli
Ik ben vroeg wakker en het weer ziet er goed uit. Pieter wordt ook wakker en we besluiten vandaag weer over te steken naar Frankrijk. Het eerste stuk is er weinig wind, maar na en halve shippinglane kunnen we in de separatiezone ons zeil hijsen en verder zeilen tot de haveningang van Duinkerken.
Alweer een rustig dagje. Weinig spectaculairs te vertellen dit jaar, dus eventuele lezers, sorry!

29 juli
Vanmorgen in Ramsgate dan toch maar de trimschoenen aan en naar Broadstairs gelopen. Op de terugweg heb ik gedeeltelijk gewandeld. 8.4 kilometer. Nog even een paar winkels langs. Het valt op dat er erg veel 2e hands winkels zijn voor diverse goede doelen. Ik vind voor 3,5 pond een leuk spijkerjasje.

28 juli
Het plan was om weer eens sportief te gaan doen, maar na het ophalen van de gribfiles met windplaatjes besluiten we toch maar te vertrekken naar Ramsgate. Stroom tegen, maar wind achter. Na een uurtje of 4 liggen we vast in Ramsgate. Gelukkig heb ik nog wel tijd om de White Cliffs op de foto te zetten.

27 juli
In Dover verbazen we ons over de vele buitenlandse vrachtwagens uit Roemenie, Turkije, Estland, Lithouwen, Polen en andere meest oostblok landen. Ik maak een praatje met enkele chauffeurs die bijna dagelijks het kanaal oversteken. Ze gaan b.v. steeds van b.v. Duitsland, Frankrijk of Nederland naar Dover en dan weer terug. Na vele ritten heen-en-weer gaan ze naar huis en worden afgelost door een andere chauffeur.

Ons goedkope aangepaste Lidl tentje maak ik met elastiekjes vast. Het zit redelijk en houdt de kuip droog.

26 juli 2016
Om 8 uur liggen we buiten de pieren van Nieuwpoort met bestemming Dover. Helaas staat de wind tegen, dus de motor bij om de trip niet te lang te maken. Eerst 2 uurtjes stroom tegen en daarna de volle mep mee. Dat scheelt zo'n 1,5-2 knopen.
Bijna 4km/uur. Voor Duinkerken staat een aardige mevrouw op een boei, terwijl het uitzicht naar de kant een heel ander aanzicht heeft. Tegen 3 uur komen we voorbij Calais, waar we moeten uitwijken voor een veerboot. Ongeveer ter hoogte van de Kanaaltunnel steken we de z.g.shippinglane over richting Dover. Als klein bootje moeten we dat haaks dus in een hoek van 90 doen. Het is niet druk, dus we kunnen gewoon oversteken. Van dik boven de 7 knoop tot een maximum van 9.45 door het water. Best snel.

We blijven een dag in Dover en daarna zal de koers waarchijnlijk toch weer noord moeten gaan. De wind blijft voorlopig zuid-west en is dus niet gunstig om langs de zuidkust van Engeland te varen.

25 juli 2016
En klein stukje verder. Van Blankenberge naar Nieuwpoort. Na een regenachtig begin werd het gelukkig droog toen we de haven uitgingen. Een mooi stuk tegen de wind in en op het laatst nog even 8 knopen over de grond richting haven van Nieuwpoort.

23/24 juli 2016
Van Scheveningen direct door naar Blankenberge duurt zo'n 12 uur zeilen. Eerst 2 uurtjes de motor aan en na Maasmond (de Nieuwe Waterweg passage) konden we gaan zeilen. De Aries windvane deed het meeste werk en ik kon genoegelijk toekijken hoe zij/hij ons schip stuurde.

Vandaag hebben we weer en rondje hardgelopen. Heen over de weg naar Wenduine en terug over het strand. Ik heb een polar m400 horloge en die houdt bij wat ik doe! Het was tevreden en ik kreeg een complimentje. Grappig, en erg stimulerend. Ook mijn andere bandje trilde blij :-) toen ik mijn stapjes had gemaakt.
Het doel is om op deze leeftijd gezond te blijven en vooral een zodanige conditie te behouden dat we misschien volgend jaar toch weet een keertje richting Noorwegen kunnen. Dan kan ik mijn Noors (hopelijk start in september het 3e jaar) in de praktijk brengen.

Ik heb nu al een week een korte broek aan! Geen skipak met een waterdicht Ribpak eroverheen. De bivakmuts is ook nog niet op geweest.

Morgen verder richting Oostende of Nieuwpoort.

22 juli 2016
Ja we varen weer. Via Den Oever, 3 dagen prachtig weer op Texel nu onderweg naar het zuiden. Vannacht IJmuiden en nu liggen we in Scheveningen. Onze jaarlijkse reis richting winterstaling, maar nu een keertje met mooi weer
We hebben lamg zitten wikken en wegen. Waar gaan we heen? Denemarken, Schotland, de Engelse zuidkust of .....??

De wind is Noordwest tot noord, dus wij volgen gehoorzaam waar die ons heen stuurt. Vandaag niet zo'n harde wind dus de " oudjes" hebben de gennaker maar weer uit de bakskist opgediept.

Het is wel even wennen met al die andere boten om je heen. In Noorwegen kwamen we elke dag maar 2 tot 3 zeilboten tegen (in het noorden dan). Hier varen we op zee in de ruimte, maar in de havens is het vol.
Vlieland, Terschelling en ook Texel waren overvol. Maar met een paar dagen warmte gaan het hele IJsselmeer naar de eilanden.

Eergisteren in Oudeschild hebben we een gezellige avond gehad op de Yes van Harrie Olie en zijn vrouw. Lid van de PZV-Zeezeilvereniging. We werden verwend met allerlei lekkere dingen.

Een bijzondere foto van Pieter. Zeilen in een T- shirt i.p.v. een dik pak.