2014

Een korte vakantie!

Enkhuizen - Muiden - IJmuiden - Scheveningen - Blankenberge - Duinkerken - Dover - Ramsgate - Duinkerken - Roompot -

Een aantal oorzaken hielden ons een tijd lang in Nederland.
Van IJmuiden naaar Scheveningen zeilden we in één slag. Daarna op de motor richting Blankenberge. Ook de oversteek naar Dover was grotendeels op de motor met zeer matig zicht.

Dover! 9 augustus
Wanneer we er voor de laatste keer waren weet ik niet meer, maar we wilden nog een keertje "oude" herinneringen ophalen aan de keren die we vroeger met onze Fellowship 28 Ramsgate en Dover aangedaan hebben richting Wight.

Aan boord waren onze toen nog jonge kinderen Femke (L) en Sjoerd (R). Slapend!

Dover blijkt in niets te zijn veranderd. misschien de code van het toeganghek, en
wat opvalt, de vele oost Europeese nummerplaten op de vrachtwagens die af- en aan rijden richting Folkstone.

Natuurlijk gaan we weer richting Dover Castle en daarna wandelen we over de East Cliffs richting het South Foreland Light.

Het gevolg was een paar blaren op mijn tenen. Maar de wandeling was erg mooi. Steeds zicht op zee en vaak langs korenvelden. Het was te laat om er een echt Engels kopje thee te halen, want alles was gesloten.

Om 20.30 waren we aan boord terug. Morgen komt Bertha op bezoek.

Bertha! 10 augustus

Wie of wat is Berta? Zij was een oude orkaan die in de zomer de oceaan over stak en in Groot Britannië en Nederland nogal wat wind veroorzaakte.

Een paar foto's genomen vanaf
het strand naast de west pier in Dover.

Canterbury, 11 aug

Met de bus van Dover naar Canterbury duurt ongeveer 45 minuten. En het was wel een vreselijke rammelbus.
In Canterbury staat de prachtige kathedraal waar onder andere Henri IV is begraven. Als Shakespeare liefhebber is dit koningsdrama mijn favoriete stuk, dus ik keek uit naar zijn tombe. De kathedraal is zo vol van beeldhouwwerk, gebrandschilderde ramen en versieringen dat we er zeker 2 uur hebben rondgewandeld.

De Tombe van Henry IV.
1399-1413
Naast hem ligt Joan of Navarre, zijn 2e vrouw.
Zijn 4 zonen
Henry V, Thomas, duke of Clarence, John, duke of Bedford,
en
Humphrey, duke of Glouchester,spelen een rol in het Shakespeare stuk.
De hoofdrol is natuurlijk voor Fallstaf, de liederlijke en dikke komiek.

Henry V is eigenlijk mijn favoriet, bekend van de slag bij Agincourt, waar hij met een kleine groep soldaten de Fransen wist te verslaan. De Engelse koningen maakten aanspraak op delen van Frankrijk, (vaak verworven na eerdere overwinningen) maar moesten ze vaak verdedigen of weer terug winnen op de Fransen.

Van Dover naar Ramsgate, 13 augustus

In Ramsgate lig je als visitor in de buitenhaven. Vroeger was er een kleine steiger waar je moest wachten tot je het Dock van de Royal Harbour in kon. Afhankelijk van het tij.

Het tij stond mee, dus in twee en een half uur hadden we de 17 mijl naar Ramsgate afgelegd. Over de ondiepte heen ging prima met hoog water, dus 100 meter voor de zuidelijke pier lagen we voor de haven en konden we zonder veel opzij gezet te worden de haven indraaien.

Hoog en laag water Ramsgate!

Maar eerst onderweg natuurlijk nog een foto van de White Cliffs!

En in Ramsgate een prachtige volle regenboog!

Ramsgate, 14 augustus

Bij deze foto kan je natuurlijk allerlei spannende verhalen bedenken.
Misschien zijn het tunnels, waardoor de indringers Ramsgate bij laagwater in konden sluipen. Met hoog water zijn ze niet te zien en het dock loopt er ook niet door leeg.

Hoogwaterlijn

Van Ramsgate kan je een prachtige wandeling maken naar Broadstairs. Een leuk toeristisch dorp, waar het echte Engelse strandleven nog zijn plek vindt. We hadden geluk, want op zee en achter ons waren overal buien.

Uitzicht op de haven van Ramsgate.

Deze hangt er al een tijdje!

Ramsgate - Duinkerken - Roompot 16/17 augustus

De 16e vertrokken we uit Ramsgate. Er waren zware buien voorspeld, maar die bleven gelukkig op een afstand. We konden alles zeilen, zelfs haaks over de shipping lanes. Het stuk naar Duinkerken ging erg hard. Soms 9-11 knopen op de GPS, maar ook vaak ruim 7 knopen door het water.

De volgende dag konden we in de middag naar Nieuwpoort varen. We wilden het immers rustig aan doen. 15 mijltjes of zoiets. 2-3 uur varen.

Maar dan gaat het mis. Niet met de boot hoor, maar met mij.
Ik hoor anderen uitvaren wanneer ik nog in bed lig en begin te denken. Wanneer we nu weg gaan, hebben we nog 2 uur stroom mee en zijn we vroeg in Nieuwpoort. Daar zullen we dan minimaal 2 dagen blijven liggen, want er wordt voor zondag veel wind voorspeld.
Ik hoor dat Pieter wakker is en vertel hem mijn idee. Hij stemt met genoegelijke tegenzin in met mijn idee en binnen een half uur zijn we aangekleed en varen we uit. Onderweg koffie en ontbijt makend, zeilen we heerlijk met halve wind naar het noorden. Maar dan komt de volgende gewetens vraag. Gaan we echt naar Nieuwpoort of gebruiken we deze dag om lekker door te zeilen. We besluiten enkele zandbanken voor de Belgische kust rechts te laten liggen en varen de richting van het windpark voor Zeebrugge.

Het resultaat van deze keuze is dat we in de Roompot Marina uitkomen. 69 mijl in 12 uur. Ondanks dat we na de eerste twee uur meestal stroom tegen hebben gehad. Omdat de zee nogal onrustig was en de wind vlagerig voeren we, zoals meestal, alles met de hand.